Sosyal medyanın literatüre kazandırdığı yeni kavramlar, beraberinde kavram karmaşasını getiriyor. Pek aşina olmadığımız bu yeni kavramları, daha önce varolan kavramlar yerine kullanmaya çalışıyoruz. Halbuki, bu kavramlar birbirinden son derece farklılar.
Sosyal medyanın gösterdiği gelişim, sosyal medya ile ilgili yeni kavramları literatüre kazandırıyor. Bu kavramlardan biri de sosyal medya pazarlama. Sosyal medya pazarlama, kişi ya da kurumların sosyal medya üzerinden pazarlama faaliyeti yürütmelerini tanımlamaktadır. Bir bakıma sosyal medya pazarlama, geleneksel anlamda pazarlama faaliyetlerinin tümünün sosyal mecralarda gerçekleştirilmesidir. Dilerseniz bu kavramı, son günlerin en popüler sosyal medya pazarlama kampanyası Doritos Akademi üzerinden açıklamaya çalışalım.
Doritos, yeni ürünü Fritos için son derece başarılı bir kampanya başlattı. Doritos için bir “akademi” kuruldu ve bu akademinin rektörü olarak da, sivri dili ile tanınan Huysuz Virjin atandı. Akademisyenleri, en az rektörü kadar uçarı olan bu akademi, gençlerin yoğun olarak kullandıkları Twitter, Facebook gibi mecralardan “son derece açık” öğretim yapmaya başladı. YouTube ve DailyMotion’dan yayınlanan derslerin sınavları, Twitter’dan yapıldı. Başarılı öğrenciler “Fritos”la ödüllendirildiler. Aynı şekilde Facebook üzerinden de “yoğun” öğretimine devam etti bu marjinal akademi. Tüm bu anlattıklarımız, Doritos’un sosyal medya pazarlamasının birer ayağıydı. Gördüğünüz üzere sosyal medya pazarlama, sosyal mecralar üzerinden yürütülen pazarlama faaliyetleridir.
Sosyal pazarlama kavramı, sosyal medya pazarlama kavramından tamamen farklıdır. Sosyal pazarlama, sağlık kuruluşları, sivil toplum örgütleri gibi kar amacı gütmeyen ve toplum menfaati için çalışan kurumların, yine toplumun faydasını artırmak adına yürüttükleri pazarlama faaliyetlerinin tümüne verilen addır. 1971’de pazarlama duayeni Philip Kotler tarafından kesin adı konulan bu kavramı, yine bilinen bir örnek üzerinden anlatmaya çalışalım.

T.C. Sağlık Bakanlığı’nın sigaranın zararlarını topluma kavratmak ve sigara kullanımını azaltmak adına başlattığı “Dumansız Hava Sahası” projesi, sosyal pazarlama kavramına verilebilecek en başarılı ve en güncel örnektir. Sizin de bildiğiniz gibi, bir süre öncesine kadar kapalı alanlarda sigara ve tütün ürünleri tüketilebiliyordu. 19 Mayıs 2008’de başlatılan yasa ile, kamuya açık kapalı alanlarda ve toplu taşıma araçlarında sigara içilmesi yasaklandı. Bu yasakların nedeninin topluma açıklanması ve sigaranın zararları ile ilgili bir bilincin oluşturulabilmesi adına bir dizi pazarlama faaliyetlerine girişildi. Televizyon, radyo ve gazete gibi mecralarda Dumansız Hava Sahası ile ilgili reklam kampanyaları yayınlandı. Ünlü simalardan bu kampanyaya destekler geldi.
Yukarıda anlatılanlardan da farkedileceği üzere sosyal pazarlama ve sosyal medya pazarlama kavramları, zaman zaman birbirleri yerine kullanılsalar da aslında çok farklı iki kavramdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder